پرورش و رشد ماهی قزل آلا در کشور

در این مطلب ابتدا در مورد ماهی قزل آلا صحبت می شود و بعد از آن در مورد عوامل رشد و پرورش ماهی قزل آلا در کشور مطالبی بیان می شود. پس با مطالب سایت برای کسب اطلاعات بیش تر همراه باشید.
قزل آلا از جمله ماهیان سردآبی است که در دمای پایین رشد می کنند. این ماهی از ماهیان آزاد به شمار می رود و از باله های درشتی برخوردار است. البته ماهی قزل آلا از نظر جثه کوچک می باشد و از بدنی فشرده برخوردار می باشد. ماهی قزل آلا در ماهی های بهمن و اسفند تخم ریزی می کند و در انواع مختلفی یافت می شود که می توان به رنگین کمان و خال قرمز اشاره کرد. ماهی قزل آلا خال قرمز از مرغوب ترین ماهی های قزل آلا محسوب می شود ولی متأسفانه با رشد کمی از این ماهی همراه می باشیم.
ماهی رنگین کمان از گونه های معروف ماهی قزل آلا بوده که در قسمت های مختلفی از ایران رشد و تکثیر می یابد. البته می توان گفت که بخش عمده ای از پرورش ماهی در ایران را ماهی قزل آلا رنگین کمان برعهده گرفته است. ماهی قزل آلا در وزن های 5 کیلوگرمی و طول 140 سانتی متری نیز در بازار به فروش می رسد ولی فروش این محصول به صورت فیله انجام می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ماهی قزل آلا

رشد و پرورش ماهی قزل آلا

در مورد پرورش ماهی قزل آلا می توان گفت که این ماهی در دمای 12 الی 18 درجه سانتی گراد رشد می کند و این دما می تواند محدوده بسیار مناسبی برای رشد ماهیان قزل آلا و دیگر سردآبی ها باشد. PH آب موردنیاز برای رشد این ماهی ها از 6.8 تا 8.4 می باشد و اگر از این محدوده خارج شود ماهی به مرگ دچار می شود. اکسیژن مورد نیاز برای ماهیان سردآبی بالاتر از 5 میلی گرم در لیتر می باشد و کمتر از آن باعث تلفات می شود. بهترین شوری برای آب پرورش ماهی قزل آلا PPT10 می باشد و این شوری می تواند برای رشد ماهیان تأثیرگذار باشد.
مهم ترین منابع آب برای پرورش ماهی قزل آلا چشمه ها، قنات ها، رودخانه ها و جاهای کشاورزی می باشد. البته ماهیان قزل آلا باید در آبی زندگی کنند که از شفافیت زیادی برخوردار باشد.
عواملی که در رشد قزل آلا تأثیرگذار می باشد می توان به عوامل محیطی چون نور، دمای آب، تراکم ماهی ها، اکسیژن محلول، آمونیاک، پی اچ آب، گاز کربنیک و… اشاره کرد. البته باید دانست که عواملی چون نیترات و نیتریت، فلزات سنگین و املاح محلول در آب نیز می تواند در رشد ماهی اثر داشته باشد. یکی دیگر از عواملی که در رشد ماهیان تأثیرگذار می باشد، عوامل داخلی است که به اندازه ماهی، بلوغ جنسی و خصوصیات ارثی ماهیان مربوط می باشد. عوامل تغذیه ای جز دیگری از عوامل رشد قزل آلا می باشد که می توان به پروتئین ها، چربی ها، قند ها، ویتامین ها و مواد معدنی اشاره کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما