تکثیر و رشد ماهی قزل آلا ایرانی

ماهی قزل آلا از جمله برترین ماهی های شمال کشور است که می تواند در سایت های ایرانی خرید نمود. آیا می دانید عوامل رشد ماهی قزل آلا چه می باشد؟ در مورد تکثیر ماهی قزل آلا چه می دانید؟
ماهی قزل آلا از برترین و مرغوب ترین ماهی های شمالی کشور ایران که البته از ماهیان آزاد به شمار می رود. این ماهی از بدنی کوچک برخوردار بوده و گاهی وزن این ماهی به 5 کیلوگرم نیز نزدیک می شود. ماهی قزل آلا رنگین کمان از دمی بلندتر از سایر ماهیان آزاد برخوردار است و همچنین بدن این ماهی نیز دارای فشردگی خاصی است که بیش تر به چشم می خورد. طول بزرگترین ماهی قزل آلا 140 سانتی متر بوده و البته به صورت فیله ای در بازار به فروش می رسد.
ماهی قزل آلا از جمله ماهیان سردآبی است که در فصل زمستان تخم ریزی می کند و البته می توان گفت که این ماهی در انواع مختلفی یافت می شود. از برترین و مرغوب ترین انواع ماهی قزل آلا می توان به رنگین کمان و خال قرمز اشاره کرد. البته ماهی قزل آلا خال قرمز از گوشت مرغوب تری برخوردار بوده ولی به دلیل کمیاب بودن این ماهی کمتر در بازار به فروش می رسد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

رشد و تکثیر ماهی قزل آلا

از عواملی که باعث می شود در پرورش ماهی قزل آلا و تکثیر آن نقش زیادی داشته باشد می توان به شرایط فیزیکوشیمیایی اشاره کرد. البته برخی از از افراد سؤال می کنند که شرایط فیزیکوشیمیایی شامل چه مواردی می شود؟ از جمله این شرایط می توان به املاح، درجه حرارت، شفافیت، گاز کربنیک، PH آب، آلودگی و تمیز بودن آب و تغذیه ماهیان اشاره کرد.
ماهی قزل آلا از جمله ماهیان بومی ایرانی نیست و آمریکای شمالی با رشد خوب این ماهی همراه بوده است و البته به دلیل مقاومت بالایی که دارد در شرایط مختلفی رشد کرده و در قسمت های متفاوتی از جهان پراکنش داده شده است. این ماهی باید در دمای 12 درجه سانتی گراد رشد داشته باشد و این دما می تواند در تخم ریزی ماهی قزل آلا نقش زیادی داشته باشد. بعد از تکثیر ماهی قزل آلا و تخم ریزی این ماهی بهترین دما برای مولدین حدود 8 الی 12 درجه سانتی گراد است و برای تکثیر این ماهی باید اکسیژن آب را روی عدد 9 الی 10 میلی گرم در لیتر تنظیم نمود. بهترین PH آب برای تکثیر ماهی قزل آلا عدد 7 می باشد.
در مطلب گفته می شود که چه عواملی در رشد قزل آلا نقش دارند؟ از عوامل تأثیرگذار در رشد ماهی قزل آلا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عوامل محیطی مانند نور، دمای آب، تراکم ماهی، اکسیژن محلول، آمونیاک، PH آب، گاز کربنیک، نیتریت، نیترات، املاح محلول، فلزات سنگین و…
  • عوامل داخلی چون اندازه ماهی، بلوغ جنسی و خصوصیات ارثی ماهیان
  • عوامل تغذیه ای چون پروتئین ها، چربی ها، قند ها، ویتامین ها، مواد معدنی و…
  • هضم غذا در لوله گوارشی به عواملی چون درجه حرارت آب، نوع غذا، اندازه ذرات و…

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما